Francja

Camperem do Paryża

Od wielu lat interesowałem się turystyką caravaningową o czym już wspomniałem w opisie Mazur. Co roku choć na kilka dni wyjeżdżałem pomieszkać w przyczepie campingowej w plenerze. Poważny caravaning pozostawał nadal w sferze marzeń i planów na przyszłość. Splot różnych zbiegów okoliczności i przypadków sprawił, że pewnego dnia do naszej dyspozycji pojawił się komfortowy camper. Duży silny pojazd, który otworzył przed nami nieograniczone możliwości podróżowania. Już latem zaczęliśmy snuć nieśmiałe plany wyjazdu. Pod koniec sierpnia zapadła poważna decyzja. Zaplanowaliśmy wjazd do Paryża na połowę września. Po krótkim przeglądaniu Internetu postanowiliśmy, że najlepszy będzie kemping w Lasku Bulońskim ze względu na bliskość centrum. Pozostało mi kilka wolnych dni , wziąłem urlopek i w drogę. Wyjechaliśmy późnym popołudniem i po dobie jazdy z krótkimi postojami dotarliśmy na miejsce. Zakwaterowanie na kempingu zajęło chwilę i niebawem zaczęliśmy konsumować spóźniony obiad. Od słowa do słowa i podjęliśmy decyzję o zobaczeniu wieczorem Wieży Eiffla. Taxi (11 euro) i za kilkanaście minut staliśmy przed bardzo ładnie oświetloną w kolorach Unii Europejskiej "Damą Paryża". Wróćmy jednak do kempingu, który jest jednym z dwóch położonych w obrębie Paryża i najbliżej centrum. Drugi jest na wschodnich krańcach miasta bliżej Disneylandu. Jak na wrzesień zastaliśmy tam bardzo dużo camperów a nawet namiotów. Można też wynająć domki stacjonarne. Sprzed samej bramy odjeżdża autobus (1,3 euro), którym można dotrzeć do najbliższej stacji metra Porte Maillot i zwiedzanie Paryża stoi otworem. Metro kursuje bardzo sprawnie a rozeznanie się w jego liniach zajmie kila minut. Powrót na kemping zapewnia albo wracający autobus albo komunikacja miejska również spod stacji metra. Od stacji Porte Maillot można spacerkiem dojść do Łuku Triumfalnego i od tego rozpocząć zwiedzanie.Do Luwru dotarliśmy następnego dnia niezawodnym metrem. Z wejściem nie było żadnego problemu, oczekiwanie w kolejce przed piramidą do 15 minut. Wstęp 9 Euro od osoby. Dostępne są przewodniki głosowe w różnych językach oczywiście poza polskim, dlatego posługiwaliśmy się słowem pisanym zakupionym w Polsce, chociaż nie ma szczególnej potrzeby wspierać się czymkolwiek. Zdecydowanie warto spędzić dobrych kilka godzin na podziwianiu tego co oferuje jedno z najbardziej znanych muzeów świata. Nawet na ludziach nie będących koneserami sztuki robi duże wrażenie. Po zwiedzaniu , krótkim odpoczynku i dobrym obiedzie znaleźliśmy jeszcze siły na spacer ulicami Paryża. Architektura miasta jest bardzo różnorodna, zabytkowe bogato zdobione budynki przeplatają się z budowlami futurystycznymi i dzielnica La Défense ze szklanymi wieżowcami. Wszystko to sprawia, że aparat fotograficzny staje się niezbędnym wyposażeniem, ponieważ naprawdę jest co fotografować. Resztę zwiedzania postanowiliśmy zostawić na następny dzień. Pomimo chęci zmęczenie dało się na mocno we znaki.W ostatnim dniu naszego krótkiego pobytu postanowiliśmy zwiedzić Katedrę Notre Dame. Dojechaliśmy do stacji Saint-Michel i po krótkim spacerze brzegiem Sekwany mogliśmy podziwiać wspaniałą gotycką budowlę. Kilkadziesiąt minut oczekiwania w kolejce i możemy wejść do środka. Zwiedzanie samej katedry jest bezpłatne, natomiast za zwiedzanie wieży, krypty i ekspozycji w bocznych nawach trzeba zapłacić. Kilka zdjęć dostępnych jest w galerii. Po doznaniach duchowych wypiliśmy wspaniałą kawę w pobliskiej kawiarni ze stolikami ustawionymi na chodniku. Takich miejsc w Paryżu jest setki i tworzą atmosferę tego miasta, które jest niepowtarzalne. Czas goni nieubłaganie a panie chcą pochodzić po Rue de Rivoli, ulicy z mnóstwem sklepów. W końcu być w jednej z dwóch europejskich stolic mody i nic nie kupić... Po krótkich zakupach jedziemy na kemping, pakujemy się i późnym popołudniem wyjeżdżamy do Polski. Po drodze wspominamy nasz pobyt z uczuciem sporego niedosytu, że tak niewiele zobaczyliśmy. Z drugiej strony tak wiele zostało do zobaczenia , a w związku z tym jest motywacja do ponownego odwiedzenia Francji, może na dłużej.